Lidl

Jag köpte en ny mobild idag. Eller, det var Lennart som fick med den på ett erbjudande.

Jag följde även med min moder på Lidl.

Jag blir förvånad, när jag går runt kyldiskarna, mellan chippshyllorna. Jag ser människor, som trängs och svettas när dom flåsande släpar sina vagnar på 200 kg runt runt runt. Man blir trött att se på överflödet.
Tjocka människor köper tjocka varor. Feta pengar spenderas i total meningslöshet. Kastar i sig chipps, godis, läsk, popcorn och diverse andra produkter. Inte en tanke ges till annat.

Det var tre pojkar där som fick mig att skratta.

Runt min ålder. Släpiga kläder, trötta pojkar. Tar sig fram till läsken. Tio liter coca cola, Två backar energidricka, runt fem chippspåsar. Vad kan ske denna afton, för tre pojkar med dessa varor?
Måhända ett lan? Kasta bort en skön afton på att sitta framför datorn och svettas till våldsamma spel som gör oss pantade. Hur många tangentbord kommer att flyga denna kväll?

Undertiden pågår ett krig. Inte utav det vanliga slaget.

Farc-guerillan har hittats med vapen som sverige tillverkat (Visserligen 20 år sedan) Men endå svenska vapen.
Jobbigt. Det är ju en terroristklassifierad grupp. Dom kämpar mot regeringen. Skördar massvis utav liv. Både militanta och civila. Det är fel.
Men sverige ska sätta stopp för detta och bojkotta hela Colombia på vapen. Vilket är bra.

Det som gör mig förbannad är att vi endå ska fortsätta med att exportera vapen till tillexempel Usa. Varför?
Vi tjänar pengar.
Det är inte heller dåliga vapen vi gör. Visste du tillexempel att Usas kryssare (Skepp) är utrustade med kanoner från sverige. Vi tillverkar även deras kanoner. Vi gör smart ammunition, för att bryta upp pansar och kött.
 På mest effektiva sätt.
Vi tjänar pengar. Eller nej, låt mig skriva om.
Dom tjänar pengar.
Mycket pengar.

För i slutändan.. Vad spelar hundra tusentals liv mot oändligt med pengar? Varför ska dessa människor, som är relativt långt bort ifrån krig bry sig om folk som blir slaktade? Det ska dom. Det förser dom med snabba bilar, feta villor och hummer i grytan varända jävla kväll.
Och det är svårt att se, med våra dollarförsedda ögon som glimtar till i varje människas ögon.
Ingen är god. Alla är onda...

...Så det är lika bra, att börja vänja av sig, med att leva...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0